pátek 23. června 2017

deník jedné maturantky (5. díl): výběr vysoké školy a příprava na přijímačky

Ahoj po měsíci a půl učení a nervů!:D Maturitu jsem úspěšně zvládla a jako další krok k zářné budoucnosti mě čekaly přijímací zkoušky. Začnu ale tím, jak jsem si vůbec VŠ vybírala a jak jsem se pak připravovala na přijímačky.

Když jsem z nižšího gymplu přestupovala rovnou na vyšší, opravdu jsem nezáviděla děckám ze základek jejich situaci. Protože rozhodovat se v deváté třídě o budoucím zaměření a povolání mi připadá hrozně na palici.

Osobně jsem začala tyhle věci řešit až během druháku. Na konci ročníku jsme si totiž volili semináře, které s námi měly zůstat až do maturity. Nejdřív jsem vůbec netušila, na jakou výšku bych se chtěla hlásit. Ujasnila jsem si, že nenávidím zeměpis a dějepis, takže se spíš budu uchylovat přírodovědným směrem. Při zápisu seminářů jsem nakonec zvolila biologii, chemii a neoblíbenou fyziku.

Docela vážně jsem v té době uvažovala nad JAMU a oborem muzikálový zpěv. Hudba mě opravdu baví, muzikály hraju a zpívám ráda. Postupně mě ale toto začalo přecházet - uplatnění je v uměleckých oborech dosti chabé a nechtěla jsem skončit jako učitelka v hudebce (na to bych fakt neměla nervy a obdivuju všechny pedagogy a jejich trpělivost). Druhou možností se stávala farmacie, která nakonec vyhrála.

Ve třeťáku už jsem si zjišťovala podrobnější informace o farmaceutických oborech, hledala jsem možnosti uplatnění a studia v ČR - z vysokých škol je to u nás Karlovka v Hradci Králové a VFU Brno. Hrozně jsem se pro farmacii nadchla. Práci najdete celkem s přehledem, finanční ohodnocení je víc než dobré. Zajímá mě, jak tahle oblast funguje, jak se léky vyrábí, působí na tělo a podobně. V únoru 2016 jsem se vydala do Brna na obhlídku první fakulty během dne otevřených dveří. Hradec mě čekal až v prosinci a pokud mám srovnávat, mnohem víc mě lákalo Brno. Kromě lepšího dopravního spojení z našeho konce světa je mi sympatické rozmístění budov - všechny najdete v jednom areálu a nemusíte nikam dál přecházet. Navíc škola disponuje vlastní lékárnou. Zvažovala jsem ještě VŠCHT v Praze, obor Výroba a syntéza léků, ale nakonec mě představa studia v hlavním městě odradila.

Začátkem roku 2017 jsem tedy měla jasno. Mojí prioritou bylo dostat se na VFU Brno. Bohužel se zde nedalo nic "ošulit" přijetím bez přijímaček. Hradec byl možností druhou, tam jsem se snažila dostat na průměr + výsledek ze Scio testů.
Jako záchranu jsem zvolila SZŠ a VOŠZ Brno (vyšší odborná škola), obor Farmaceutický asistent. Nechtěla jsem v případě nepřijetí ztratit rok bez studia, určitě bych vypadla z režimu. Takto bych sice "ztratila" rok na vyšší odborné a pak zkoušela znova obě VŠ, ale aspoň bych zůstala v oboru. Tahle alternativa nakonec nebyla potřeba, ale třeba by se informace o ní mohla někomu hodit.

Hradec Králové

Výhodou pro většinu uchazečů je, že se v Hradci se přijímačky skládají jen z biologie a chemie. Já se tedy zkouškám snažila vyhnout, známky jsem na to měla a zbývalo "jen" zvládnout scio testy na percentil minimálně 85. O testech OSP jsem psala samostatný článek (viz. dole). Každopádně se mi napotřetí podařilo této hranice dosáhnout a do Hradce jsem tedy byla přijata bez přijímaček. 

Brno - přijímačky z chemie, biologie, fyziky (po 40 otázkách, okruhy ke stažení zde)

Zde jsem spoléhala na dva týdny svaťáku a svoje znalosti biologie a chemie. Hned po maturitě a jednom odpočinkovém dni jsem se teda vrhla na šprtání fyziky. Měla jsem ze zkoušek neskutečnou hrůzu, zdálo se mi, že nemám šanci se vše naučit a že si z maturity nic nepamatuju. Všude po pokoji mě strašily barevné lepíky se vzorečky a na stole permanentně vládl bordel v podobě milionu papírů, tužek, fixů, zvýrazňovačů apod. Během dalších dvou týdnů jsem zvládla středoškolské učivo fyziky a prošla jsem si celkem 6000 modelových otázek.
Z čeho jsem se vlastně učila?
Rozhodně doporučuju knížku Odmaturuj z fyziky! a modelové otázky, které dříve vydávala hradecká fakulta. Dají se sehnat i nějaká starší použitá vydání, případně stáhnout v PDFku zde. Osvědčilo se mi vypisovat si na zvláštní papíry to, co jsem z otázek nevěděla. Pak jsem si mohla všechny tyhle výpisky procházet buď s kamarádkou nebo ve vlaku do Brna. Upřímně, dost mě vyděsila hlavně chemie, protože hradecké modelovky mi připadaly celkem těžké. Celkově jsem si den před zkouškami byla jistá, že to prostě neudělám, protože mám v hlavě prázdno.
Ale! Nakonec přijímačky nebyly vůbec tak těžké, jak jsem očekávala. Nejjednodušší byla určitě biologie (objevila se tam např. botanika, genetika, člověk, vývoj člověka), většina fyzikálních příkladů se dala spočítat v pohodě a chemie opravdu nevypadala tak šíleně jako v modelovkách. Ve výsledku jsem skončila s 93 body ze 120, hranice přijetí letos vyšla na 62 bodů. Tudíž mě do Brna přijali (!!!!), já můžu skákat radostí do stropu a konečně si užívat prázdnin.
Jakékoli dotazy ke zkouškám a přípravě ráda zodpovím:) Snad jsem někomu aspoň trochu pomohla.

Jaká byla vaše volba VŠ? Přijali vás na tu vysněnou?

1. díl - trable se seznamem knih a přihláška
2. díl - stužkovací ples
3. díl - zpracovávat témata? a roztomilé lepíky k ničemu
4. díl - Scio testy - moje příprava a zkušenosti

1 komentář:

  1. U mě výška dopadla katastrofálně :D Dávala jsem si přihlášku na brněnskou MUNI na bezpečností a strategická studia + sociologie a bezpečností a strategicka studia + psychologie a pak na Policejní akademii v Praze na bezpečnostně právní studia a nikam jsem se nedostala :D

    Karolína & Maličkosti ze života

    OdpovědětVymazat

Díky za každý komentář:)